Khamis, 2 April 2020

First Post For 2020! :)

Halooo gais...! eh! lupa nak bagi salam. Assalamualaikum gais.. hiks.!

wehhh, berhabuk gila aku punya blog!! omg..  now i nak continue writing someting on my blog. After so long gila i tak menulis ni buat aku kekok gila nak menulis balik. Disebabkan sekarang perintah berkurung (PKP) ni,  corona virus 2019 a.k.a covid-19 nie buat aku tergerak hati nak login balik blog waktu2 mcm ni tau. Guess what? pukul berapa aku tengah menaip nie? haha. kau bayang orang lain tengah duk syok tido, tapi aku dengan pukul 3 pagi tengah duk menaip and buat sesi luahan kat dalam blog 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 hahahaha! musim2 pkp ni seriously buat otak aku tepu. tak boleh nak fikir dengan betul dah. Orang lain semua tengah pkp ada member, family, or atleast tengah duk pkp dengan partner masing-masing. Aku tengah pkp sorang-sorang diri weh. Omg.. aku seriously tak boleh nak brain. kena betul-betul pandai survive sorang diri. Pandai2lah kau nak cari makan musim2 pkp nie. Tapi, don't worry la.. setakat nie aku boleh survive lagi sorang2. cuma tu la, aku dah nak muntah duk dalam bilik nie. Korang bayangkan eah, semenjak musim corona ni, hidup aku nie ibarat kelawar dah. Matahari naik je, aku tido, malam aku berjaga tengok movie la, tengok fb la, twitter la, ig laa...  Tak pegi mna. nie je aku lepak sepanjang pkp 15hari nie. Seriously aku bosan gila 😭😭😭😭😭 makan minum aku semua dah tak betul dah. Huarghhh nak balik kampung, nak2 dekat puasa and raya nie. 


Takpe-takpe, aku take positive. Ada benefit jugak aku pkp sorang diri, kalau tak sampai bila-bila aku tak tergerak hati nak login balik blog usang aku nie. haihhhh.. ape la lagi aku nak taip cerita dalam blog aku nie. Dulu aku aktif la jugak taip2 nie. Dulu laaa, sekarng sejak bergelar full time designer nie, hidup aku haru skit. Banyak busy dengan uruskan design-design dari client. But thanks to Allah jugak, time pkp nie la aku bole buat macam-macam. Aku tambahkan collection design ready made aku, aku ada masa nak ngaji, aku ada masa dengar ustaz-ustaz dari utube. Banyak la benefit aku dapat. Sebelum nie aku cakap nak buat itu ini dengan busy je memanjang. Aku harap korang nikmati la musim-musim pkp dengan family ye. Ke sama je spesis dengan aku? kene pkp sorang diri 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Mari kita gelak sama-sama.


So far la kan, for first introduction 2020 nie tak ada yang menarik dalam hidup aku. Guess what? Now i'm jobless. huhu... Almost 1 year aku bertahan dengan company tempat aku keje tu.. Banyak pengalaman pahit manis hitam putih yang aku dapat dari compny nie. Aku suka dengan kerja aku buat.. sumpah suka gila. Tapi aku tak berapa suka dengan diorng punya managment. teruk! Aku tak boleh nak brain kerja kat sini, ko bayang aku designer kene buat full details report. apaa wehhh!!! mana ada designer buat full report which is setiap hari ape yang kau buat kene tulis dalam report and sent to them. 😭😭😭😭 korang bayang perasaan aku, kene buat report, kene report, nak buat itu ini tak bole. Di control 100% macam robot. Dah la pedajal aku... setan betul. aku kalau cerita bab kt tempat keje aku nie boleh mendidih weh darah aku. Ni pun korang bayang dia pedajal aku macam mna. Gaji staff yang lain smua dah masuk except aku yang tak masok. Dia selagi tak 7hb tarikh yang last tu. Selagi tu dia xmasukkan. Takpe-takpe, aku tunggu kau nak masukkan bila gaji aku.


ok, meh aku sambung balik ape yang menyebabkan aku betul2 tak tahan gila kerja dekat situ. Paling aku tak tahan, diorng yang bukan bergelar 'Designer' nie fikir buat design 123 click siap! Bende ni kan boleh buat aku maki hamum tau bila dia ckap ''oh tira, you can spend ur time do the design only 5minit then finish'. Aku dalam hati aku memang aku maki hamum. Statment paling syaiton nurajim aku boleh cakap. eh engkau kalau bukan designer. jangan nak datang sembang ibarat kau expert in doing someting la. You already hire me! then let me do la. do not talk too much like u know everything. huh. stupid! 

Paling yang aku sakit hati la kan, company nie terlalu berkira. Setiap akhir bulan, ada je drama gaji yang dia nak buat. Which is dia cari masalah, dia suruh hr tolak and kira brapa hari masuk lewat keje even 1 minit. Untuk pengetahuan korang, aku sangatlah jarang datang lambat kat tempat keje. Paling lambat pun 5-10 minit je aku lambat. Bukan sampai 30minit, 1jam or what! Eh hello, aku balik lamba keje sampai pukul 12 malam kau tak bayar full pun OT aku! kau berjanji hanjing dengan aku nak bayar OT aku walaupun 1minit. Kat sini aku dah kecewa boss menipu. Kau bagi tahu aku, pukul brapa je aku tak pernah rasa balik kerja. Aku dah rasa semua wktu balik kerja pukul 6.30 (waktu sharp, yg nie semenjak nak berenti aku balik sharp!), pkul 7, 8, 9, 10, 11, 12 malam. semua sepanjang aku kerja nie aku pernah rasa. Dulu masa aku mul-mula kerja, aku tak berkira dengan apa yang aku buat. Tapi semenjak aku tengok dia pedajal aku and ambil kesempatan dekat aku, aku boleh cakap aku pun start play dengan dia. 

Ada satu hari tu klakar! aku marah-marah dekat ofis. 🤣🤣🤣🤣 Lepas tu aku kalau marah, nada suara aku lain tau. Kebetulan aku kalau marah aku maki apa yang aku nak maki time tu. alaa maki2 aku, aku sebut 'bodoh' je. Guess what? aku sebut bodoh tu kat orang lain. Tapi anaknya confident faham bahasa melayu penuh. Dia pegi kata kat bapak dia aku kata bodoh kat bapak dia. hahahahahaha! sumpah nie kelakar. i feel like wow.. bagus jugak kan. kalau tak, xde bapak dia mengamuk marah2 time tu🤣🤣🤣🤣. Tapi aku dah explain la, aku tak cakap kat dia aku cakap kat orng lain. 

Tapi, banyak yang aku ambil ikibar bila kerja production. Bukan senang nak keje under production. Keje aku kat tempat keje aku tu as head of textile designer. Korang bayangkan, aku nak kene buat report every day.. Then bila aku berbahas aku cakp itu nie. ok cancel. Diorang kalau boleh mintak aku buatkan design 20 design dalam sehari. Kau rasa? Nak kene siapkan design-design client lagi. design2 untuk company lagi? Kalau ada design2 yang problem aku yang kene baiki (salah dari designer2 lain). Lepastu nak kne pegi office untuk jumpa customer and discuss n customer. Sesetengah customer yang cerewet nie biasanya diorng nak direct jumpa dengan designer. So aku la yang kene selalu jumpa customer. Setakat nie alhamdulillah la, semua customer dia cakap suka dekat aku and suka dengan kerja aku. ye la, aku kalau kerja aku bagi A. aku tak bagi Z. aku buat aku fikir ape yang customer nak ape yang dia tk nak. Ape yang aku nak cakap dekat dia. Dia silap kehilangan aku dalam company dia. Kerja design aku tahu macam mna complicated and i know how to fix someting. Alhamdulillah, aku bersyukur atas apa yang Allah bagi dekat aku, setiap kali ad problem in design, i love to solve that problem. Bukan aku nak riak ke ape, aku ada pengalamn kerja dekat situ. Aku tahu mcm mna nak fixed design, aku tahu ape masalah design and itu ini. Tapi aku xnak teruskan kerja dekat situ, sebab aku tahu dia pergunakan aku untuk kepentingan dia.


Dan yang paling aku tak suka, dia seorang yang tak pernah nak appriciate orang. Mula-mula aje dia apriciate orng. After that he will kick you out! Ha, ada satu time tu aku sedih gila gila. Macam nie, dia ada nak bukak lagi satu company, so untuk editing graphic yang kne buat nie aku. Ko bayang, aku kene buat editing graphic for others company? But that company still under him la. Ko bayang aku nie textile bukan graphic. Tapi dia push aku gila babi suruh siapkan photo editing sampaai 1000 keping. Start daripada nielah aku tak tahan gila babi. Aku cakap kat dia, kau provide gambar teruk dekat aku, lepastu kau nak kerja cepat. Korang bayangkan eah aku buat editing tu 1000pcs dalam 3 hari. Ada satu gambar tu aku buat buruk. Dah nak cepat sangat kan, aku bagi kerja z je la. husih dia punya pandai mengamuk pandai. Dia siap maki kata dekat aku ''kau nak buat aku company nie bankrupt ke''? dia maki sehabisnya dekat aku, pastu aku cakp ko provide gambar macam nie, pastu nak bende cantik. Studio tempat ambik gambar pun buruk mcam sial. Patutlah bnyak cust maki ko. and guess what? aku sangat setuju bila ada customers cakap ''bila nak cust mcm2 janji, bila dah dapat duit ditinggalkan'. ko bayang cust boleh cakap macam tu🤣🤣🤣🤣Dulu ku pernah keluarkan  statment2 nie dekat facebook. Korang abacalah senfiri. malas dah aku nak explain.




What i'm gonna to say is aku dapat bad experience bila kerja dengan oarang iran. Seriously gais, tu aku tak cite part bapak dia yang gatal. Aku tak cite pe yang dia berjanji nak bayar comission. Itu semua janji manis dibibir. bila je part nak membayar. huh.. 1000 alasan dia bagi and twist cerita. Very bad boss and attitude! For him
Cash is king by 250 kg kärlek on Amazon Music - Amazon.com

Okay lah, aku tak nak cakap banyak bende nie. Nama lagi orang berbisness memang diorang fikir cash is king. But bagi aku, cash is not the king. Bagi aku, sesebuah penghargaan tu lagi penting dari money. sebab tu sepanjang aku bekerja dengan ikhlas, aku tak pernah mintak and tnya dia pape2 pasal ot. Sebab time tu aku kerja dengan ikhlas. Now aku dah tak ikhlas and aku doa smoga maju dia. Aku tak halal 1 minit masa aku ot dekat company dia yang dia janji nak bayar aku.


Guess what lagi? tak best la kan asyik duk cerita bende yang buruk je kan? hahaha.. actually dia pun seorang yang baik jugak. Kadang-kadang baik, kadang jahat. eh tak. silap! Mula-mula je dia baik, then bila dia dah tak suka or tak give benefit dekat dia, dia akan kick kau bodo2 macam tu aje. huhu. guess that ape yang dia penah bagi dekat aku? korang tengok la sendiri kat bawah nie


see? dia bagi buku and coklat dekat aku. nama aku pulak tu. hahahaha...time nie baik lagi. masa nie macam-macam janji manis duk tengah buat. hahaha


k la, aku tak nak cerita banyak da pasal2 bende bodoh macam nie. honestly, i love my job but i know ape yang dia nak marah sangat dekat aku. Dia nak marah dekat aku sebb production banyak problem. but actually all the rejection is not my fault. Sepanjang aku bekerja aku hanya buat 2x salah production. Yang first production sebab aku salah hantar fail design je pun. Yang second sebab job design yang seperated. contohnya job design aku buat and the others designer pun buat. bukan salah aku sebab apa yang second nie? elok2 aku yang handle job masuk, dia bagi oarang yang handle job masuk nie dekat orang yang tak tahu ape. so, bila nak submit production tu, ad problem la dengan logo. which is logo tak sama saiz sebab lain2 designer buat. and dia ada nak marah lagi 2 production yang salah which is order tu designer yang lain buat but he only think that is my fault. So aku tak nak berbahas panjang-panjang. aku resign!.Almost one year. only 2 times i do the mistake. then the old designer who are always make problem with ur production. now u must see my level. haha. kerja asyik nak salahkan orng 


k laa.. i penat taip panjang2. bukan ada orang baca. kalau ko baca comment laaa. atleast aku tau ad orng baca sampai habis. hahahaha




Terima Kasih sudi baca entry trah.. suka? like la jugak.

0 Sedang Bising: